Renteaftrek aflossingsvrije hypotheken
Ook na 1 januari 2013 blijft de rente op (aflossingsvrije) hypotheken die voor die datum zijn gesloten (of onder het overgangsrecht vallen)
fiscaal aftrekbaar. Vanaf 1 januari 2013 kunnen voor gevallen die hier niet aan voldoen geen nieuwe aflossingsvrije hypotheken meer gesloten
worden. Er is dus géén verplichting om bestaande aflossingsvrije hypotheken om te zetten naar andere hypotheekvormen. Ook na 31 december 2012
behouden diegenen die onder het overgangsrecht vallen, de mogelijkheid om bij verhuizen of oversluiten hun (gedeeltelijk) aflossingsvrije
hypotheek mee te nemen.
Is mijn kapitaalverzekering een KEW?
Er is sprake van een KEW indien op een van de polisbladen van uw kapitaalverzekering een clausule is geplaatst met een soortgelijke tekst
als onderstaand:
De begunstigde zal de verzekerde uitkering aanwenden ter aflossing van de eigenwoningschuld in de zin van de Wet Inkomstenbelasting
2001 van de verzekeringnemer, van diens echtgeno(o)t(e) of van degene met wie de verzekeringnemer duurzaam een gezamenlijke huishouding voert.
Ik wil mijn hypotheek verhogen
Wilt u uw lening verhogen dan onderzoeken wij graag voor u de mogelijkheden en zijn wij u graag behulpzaam bij de aanvraag en de afwikkeling.
Vriendelijk verzoeken wij u het
formulier voor
hypotheekverhoging in te vullen. Na ontvangst zal één van onze adviseurs zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
Is het oversluiten van mijn hypotheek zinvol?
Dit is afhankelijk van veel factoren. Deze vraag is dus niet éénvoudig te beantwoorden. Wilt u weten of het voor u verstandig is,
vul het
klantprofiel
in en één van onze hypotheekadviseurs zal dan zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
Ik heb geen vast contract, maar wil wel graag een woning kopen. Wat zijn de mogelijkheden?
Indien u geen vast contract heeft, is uw werkgever misschien bereid om een intentieverklaring af te geven. Hierin verklaart de werkgever de
intentie te hebben bij het aflopen van het tijdelijke contract, deze om te zetten in een contract voor onbepaalde tijd, oftewel een vast contract.
Het Hypotheekcentrum voor Academici is in sommige gevallen in staat om ook zonder een intentieverklaring de hypotheek voor u te regelen.
Indien u het
formulier
invult, dan zal één van onze adviseurs zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
Welke kosten zijn fiscaal aftrekbaar?
De hypotheekrente en de overige kosten van de hypotheeklening. U kunt de betaalde hypotheekrente, de betaalde boeterente en de kosten van het
oversluiten van uw hypotheek aftrekken van uw inkomen. Voorwaarde is wel dat u uw hypotheek heeft gebruikt voor de aanschaf, het onderhoud of
verbetering van de eigen woning die als hoofdverblijf dient. Voor hypotheken afgesloten vanaf 1 januari 2013 geldt dat het recht van
hypotheekrenteaftrek van toepassing is indien contractueel is vastgelegd dat gedurende de looptijd van maximaal 30 jaar ten minste annuitair
wordt afgelost. Belangrijk aspect is dat het aflossingsschema bij afsluiten van de hypotheek al vast ligt en dat ook daadwerkelijk op de lening
wordt afgelost.Bovendien mag u alleen de rente aftrekken over dat deel van de hypotheek dat niet onder de
bijleenregeling valt.
Bijleenregeling:
Met ingang van 1 januari 2004 is de zogenaamde bijleenregeling van kracht geworden.
Essentie van de regeling is dat de overwaarde die vrijkomt bij verkoop van de oude
woning moet worden geïnvesteerd in de nieuw aan te kopen woning.
Eénmalige kosten voor aankoop van uw eigen woning.
In het jaar van aankoop kunt u een aantal eenmalige kosten aftrekken. Dit zijn kosten
die u maakt voor het afsluiten van uw hypotheek. De kosten die te maken hebben met
de aankoop van het huis zelf, kunt u niet aftrekken.
Aftrekbaar
- Taxatiekosten om de waarde van het huis vast te laten stellen voor het verkrijgen van
uw hypotheek.
- Aanvraagkosten Nationale Hypotheek Garantie (NHG).
- Notariskosten (inclusief btw) en kadastrale rechten voor de hypotheekakte.
- Afsluitprovisie/kosten voor uw hypotheek. U mag hiervan in het eerste jaar een bedrag van maximaal 1,5% van de schuld aftrekken,
tot een maximum van € 3.630,=. Het meerdere is in latere jaren aftrekbaar.
- Bereidstellingsprovisie.
- Boeterente voor oversluiten hypotheek.
- Kosten voor het bouwkundig rapport (indien noodzakelijk voor verkrijging hypotheek).
NIET Aftrekbaar
- Taxatiekosten die u bijvoorbeeld maakt om een bod op het huis te kunnen uitbrengen.
- Kosten van de koopovereenkomst van het huis.
- Notariskosten en kadastrale rechten voor de transportakte (de leveringsovereenkomst).
- Bij een bestaand huis: de overdrachtsbelasting (2% van de aankoopsom van de onroerende zaak).
- Makelaarskosten.
- Kosten bankgarantie.
Wat is een verhoogde inschrijving?
In de hypotheekakte wordt een hoger hypotheekbedrag opgenomen dan u daadwerkelijk leent. Bijvoorbeeld voor een eventuele verbouwing in de
toekomst. Het voordeel van een hogere inschrijving is dat u bij een toekomstige verhoging van de hypotheek binnen de hogere inschrijving
niet opnieuw naar de notaris hoeft en dus ook niet opnieuw notariskosten verschuldigd bent.
Wat is een bankgarantie?
Als u en de verkoper het eens zijn over de prijs van de woning die u wilt kopen, tekent u een (voorlopig) koopcontract. De verkoper van het
huis wil op dat moment graag de zekerheid hebben dat u het huis ook echt koopt. Daarom moet u als koper vaak een waarborgsom beschikbaar
stellen aan de notaris.
De verkoper vraagt u om een waarborgsom als het koopcontract is getekend. Meestal is het bedrag 10% van de verkoopprijs. U mag kiezen of u
dit bij de notaris stort of dat u bij de bank een bankgarantie aanvraagt. Bij een bankgarantie is een bank verplicht de waarborgsom te
betalen als de verkoper hier om vraagt (bij onrechtmatige ontbinding van het koopcontract).
Wat is een bouwdepot?
Bij het afsluiten van de hypotheek voor nieuwbouw of verbouwing wordt een bepaald bedrag 'in depot' gehouden. De hoogte van het depotbedrag
is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de hoogte van de bouwsom conform de koop/aannemingsovereenkomst en de waarde van het onderpand.
De looptijd van het bouwdepot is bij de meeste geldgevers maximaal 1 jaar en bij nieuwbouw 1,5 tot 2 jaar. Over het depot wordt rente
vergoed die gelijk is aan of 1,0 % lager dan de hypotheekrente die u betaalt. De rente wordt vergoed over het restantbedrag van het bouwdepot.
Na het passeren van de hypotheekakte ontvangt u van de geldgever formulieren om geld uit uw bouwdepot op te nemen. U dient dit formulier
volledig ingevuld en getekend samen met de nota(’s) aan de geldgeefster te zenden, die dan voor uitbetaling zal zorg dragen. Indien u de nota
reeds zelf heeft voldaan, dient u tevens een kopie van het bankafschrift mee te zenden waaruit de betaling blijkt.
Wat is bouwrente?
Bouwrente is een term die voor verschillende kosten bij nieuwbouw gebruikt wordt. Samenvattend zou je kunnen zeggen dat bouwrente de som is
van alle soorten rente die de koper van een nieuwbouwwoning tijdens de bouw moet betalen aan de bouwer en de geldverstrekker. Om duidelijk
te maken om welke kosten het precies gaat en hoe u hiermee fiscaal gezien om moet gaan, treft u onderstaand een voorbeeld aan.
Voorbeeld bouwrente
Een aannemer begint op 1 juli 2012 met de bouw van de woning. Op 1 oktober 2012 koopt u deze nieuwbouwwoning. Op 1 december 2012 zit u bij
de notaris om de hypotheekakte te tekenen en de woning wordt opgeleverd op 1 oktober 2013.
Vraag: wat is in deze situatie de bouwrente?
Zoals bij vrijwel alle nieuwbouwsituaties, is hier sprake van meerdere bedragen die vaak allen met bouwrente aangeduid worden. Wij zetten
ze op een rij:
- Het eerste bedrag aan bouwrente waar u mee te maken krijgt is de vergoeding die de aannemer zal vragen over de periode tussen 1 juli 2012
en 1 oktober 2012. De aannemer is tenslotte al begonnen met de bouw en heeft de grond van de gemeente moeten kopen. Dit heeft hij
voorgefinancierd en over deze voorfinanciering zal hij een vergoeding in de vorm van een rente willen hebben. Deze rente wordt vaak
meegenomen in de koopsom en is niet fiscaal aftrekbaar.
- Vanaf 1 oktober 2012 tot 1 december 2012 betaalt u ook rente aan de aannemer. Hij bouwt tenslotte door aan de woning en zal de kosten
hiervan nog steeds voorschieten. Aangezien u in deze periode reeds het pand gekocht hebt, kunt u deze rente fiscaal wel aftrekken.
- Vanaf 1 december 2012 hebt u de beschikking over de financiering (bouwdepot)en kunt u de facturen van de aannemer direct voldoen.
U bent de aannemer dan geen rente meer verschuldigd. U dient echter wel rente te betalen aan de hypotheekinstelling. Deze rente wordt de
rente tijdens de bouw genoemd, maar in de praktijk ook wel “bouwrente”. Deze rente is wel fiscaal aftrekbaar.
- Op het moment dat u tijdens de bouw dubbele woonlasten hebt (van de oude en van de nieuwe woning), kunt u een bedrag meefinancieren in
de hypotheek waaruit de rente tijdens de bouw wordt voldaan. Dit is een bouwrentedepot. Rente die u betaalt over dit extra stukje lening
is weer niet fiscaal aftrekbaar.
Hoeveel mag ik boetevrij aflossen?
Bij alle geldgevers mag u minimaal 10% per kalenderjaar van de oorspronkelijke hoofdsom te allen tijde boetevrij aflossen. Voor de exacte
voorwaarden verwijzen wij u graag naar uw hypotheekakte. Het af te lossen bedrag kunt u overmaken naar het bankrekeningnummer (zie uw
bankafschrift waarop de afschrijving van hypotheekrente wordt vermeld) van de geldverstrekker, onder vermelding van “extra aflossing en
het leningnummer”. Heeft u meerdere leningdelen, dan dient u ook het nummer van het leningdeel te vermelden. Bij een extra aflossing op
een (bank)spaarhypotheek zal tevens het doelkapitaal verlaagd worden van de spaarrekening/spaarpolis. Hierbij dient rekening gehouden te
worden met fiscale spelregels. Wilt u advies hieromtrent, dan kunt u
contact
met ons opnemen.
Wanneer ontvang ik mijn fiscale jaaropgave van het afgelopen jaar over de betaalde hypotheekrente?
Deze wordt medio februari van elk jaar verstuurd door de geldgeefster.
Wanneer ontvang ik de jaaropgaaf voor mijn spaar-, levenpolis?
U ontvangt medio februari van elk jaar een jaaropgave van de waarde van uw spaar-, levenpolis als uw polis in box 3 is geplaatst. Als u
meerdere kapitaalverzekeringen heeft,ontvangt u per kapitaalverzekering een aparte jaaropgave.
Indien u uw kapitaalverzekering heeft aangemerkt als een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW), valt deze in box 1. U hoeft dan over
de waarde van deze kapitaalverzekering geen aangifte te doen. Vandaar dat voor deze polis(sen) geen jaaropgave wordt verstrekt.
In de jaaropgave van mijn spaarpolis (box 3) wordt gesproken over de 'waarde in het economische verkeer'. Wat betekent dit?
De 'waarde in het economische verkeer' is de waarde van uw kapitaalverzekering op 1 januari van het betreffende jaar. Deze waarde gebruikt
u bij het opgeven van uw kapitaalverzekering in box 3 van uw aangifte inkomstenbelasting. In Box 3 bestaat wel een vrijstelling van
vermogensrendementsheffing voor kapitaalverzekeringen, gesloten vóór 14 september 1999 (mits nadien niet de duur is verlengd of het kapitaal
is verhoogd anders dan op grond van gebruikelijke optieregelingen).
Valt mijn spaarhypotheek-polis of mijn bancaire beleggingsrekening ook onder de noemer woekerpolis?
Neen, want het rendement in uw spaarhypotheek-polis is gegarandeerd en niet afhankelijk van beleggingsresultaten en bij uw bancaire
beleggingsrekening is de kostenstructuur transparant.
Wanneer wordt voor de eerste keer de verschuldigde rente geïncasseerd?
De automatische incasso van de rente vindt voor de eerste keer plaats op de eerste van de maand volgende op de eerste volle maand na het
passeren van de akte. Het bedrag van de eerste afschrijving zal in de meeste gevallen afwijken van het normale bedrag, er wordt immers over
meer dan één maand rente geïncasseerd.
Ik wil een adreswijziging doorgeven.
Indien u een adreswijziging aan ons door wilt geven dan verzoeken wij u vriendelijk bijgevoegd formulier
"
contact" ingevuld aan ons te zenden.